KolonieChallenge
Museum De Proefkolonie | Frederiksoord
Praktische informatie
Voor wie: groepen 7 - 8
Bezoekperiode: november 2025 t/m februari 2026
Dagen: dinsdag en donderdag
Programmatijden: 09.15 - 11.30 uur
Duur: 2,15 uur
Max. aantal leerlingen: 50
Begeleiding: min. 1 begeleider per 15 leerlingen
Programmakosten: € 5,00 per leerling
Busvervoer: € 3,50 per leerling en begeleider
Inhoud programma
- Bezoek aan de multimediale experience, de 'tijdreis'.
- Aansluitend competitief spel KolonieChallenge in de laatste museumzaal.
- Pauzemoment (indien nodig) ter plekke in overleg met de school.
Indeling groepen
Bij groepen groter dan 25 wordt de groep gesplitst en een spiegelprogramma gehanteerd, denk van te voren na over een indeling. We vragen om actieve begeleiding vanuit de school.
KolonieChallenge
In het spannende spel KolonieChallenge ervaren de leerlingen spelenderwijs het harde bestaan in de Kolonie. Ze leren over de oorsprong van de schoolplicht en de verzorgingsstaat. Dit doen ze door opdrachten uit te voeren. Van oldschool tot hypermodern.
Kinderen gaan digitaal weven en chatten met kolonisten uit 1818. Ze spelen luistervink bij de ‘hoge heren’ en nog veel meer. Per opdracht zijn munten te verdienen. Welke groep verdient de meeste? De Koloniën van Weldadigheid zijn UNESCO Werelderfgoed. In dit programma leren de leerlingen over dit unieke sociale experiment.
Neem per mail contact op met het museum als je het programma wilt laten aansluiten bij een specifiek schoolproject of thema.
Lesmateriaal
Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen is het belangrijk dat het museumbezoek op school goed wordt voorbereid en ingeleid. Alleen dan wordt het maximale uit het bezoek gehaald.
Aansluiting onderwijs
De leerlingen maken kennis met de 19de-eeuwse burgerij en de armoedeproblematiek in de steden. Ze verkennen de beginselen van de Verlichting. Ze leren hoe dit principe werd toegepast om een zelfvoorzienende samenleving te creëren. Aan de hand van thema's als school, zorg, landbouw en tucht verdiepen zij zich in het dagelijks leven. Ze reflecteren op de maatschappelijke omgang met armoede en de problemen die worden ondervonden bij pogingen om tot een oplossing te komen.
Ook is er een relatie met vakken als natuur, techniek, aardrijkskunde, Nederlandse taal en kunstzinnige vorming.
Sluit aan bij
Burgers en stoommachines
Canon van de Nederlandse Geschiedenis: Venster Willem I, UNESCO Werelderfgoed.Wereldoriëntatie: geschiedenis
Kerndoelen
1, 4, 36, 37, 38, 47, 51, 52, 53, 56
Annuleringsregeling
Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing.
Wanneer je als school te laat annuleert hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.
Facturen
Na een bezoek ontvang je twee facturen.
- K&C brengt het busvervoer in rekening.
- De culturele instelling stuurt een factuur voor het educatieve programma.
Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe kunnen we de kosten elk jaar weer laag houden.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen over het project Culturele Mobiliteit? We hebben de meest voorkomende vragen voor je verzameld en beantwoord. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet contact op te nemen met ons op te nemen. We helpen je graag!
