Huis en buurt van Leven & Verhalen
Synagoge Groningen
Praktische informatie
Voor wie: groepen 7 - 8
Bezoekperiode: 27 oktober 2025 t/m 25 april 2026
Dagen: maandag t/m vrijdag
Programmatijden: 09:00 – 11:00 of 11:30 – 13:30 uur
Duur: 2 uur
Max. aantal leerlingen: 50
Begeleiding: 1 begeleider per 20 leerlingen
Programmakosten: € 5,50 per leerling
Busvervoer:
- Nationaal Bus Museum: € 3,95 per leerling en begeleider of
- Moderne bus: € 4,55 per leerling en begeleider
Inhoud programma
- Leerlingen maken kennis met de Joodse cultuur en geschiedenis van Groningen.
- Introductie: wat is ‘Joods zijn’ en wat is een synagoge. (ca 15-20 minuten)
- In groepjes (max. 7 groepjes gelijktijdig) gaan de leerlingen aan de slag met een Kijkwijzer. Deze kijkwijzer leidt naar 7 opdrachten/puzzels die in thema’s verbonden zijn aan de vaste expositie. (ca 25-35 minuten)
- Rondleiding door de Folkingestraat en de oude joodse buurt (45 minuten)
- Nabespreking: Wat heb je vandaag geleerd? Wat vond je bijzonder? Wat herkende je? (10 minuten)
Indeling groepen
Bij een groep van meer dan 30 leerlingen verdelen we de groep in tweeën: 1 groep begint dan met een wandeling door de oude Joodse buurt, terwijl de 2e groep in de synagoge start. Halverwege wisselen we.
Huis en buurt van Leven & Verhalen
Wat is dat nu eigenlijk: 'Joods'? In en rondom de Synagoge worden leerlingen meegenomen op een ontdekkingstocht door Joods Groningen! Ze lerenover eeuwenoude tradities, over feestdagen, maar ook over de geschiedenis van Joden in Groningen. En hoe komen we aan woorden zoals 'gein' en 'mazzel'?
Voor groep 7 en 8 bieden we een interactief programma, waarbij de leerlingen kennis op doen over de Joodse cultuur en de lokale geschiedenis. Het programma begint met een introductie in de synagoge door de gids. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes zelfstandig (aan de hand van een kijkwijzer) opdrachten maken, waarbij verschillende thema’s aan bod komen.
Zo leren leerlingen over het Joodse geloof, over feestdagen en gebruiken, Joodse Groningers vroeger en nu, maar ook over de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Aan de hand van de gemaakte opdrachten gaan de leerlingen in gesprek over de verschillende thema’s.
Vervolgens ontdekken de leerlingen met de gids de oude joodse buurt. In de omgeving van de synagoge bevinden zich veel plekken en kunstwerken die verbonden zijn aan de vroegere joodse bewoners van deze buurt. Afsluitend volgt een bespreking met de gids.
Lesmateriaal
Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen is het belangrijk dat het museumbezoek op school goed wordt voorbereid en ingeleid. Alleen dan wordt het maximale uit het bezoek gehaald.
Praktische tips en aanwijzingen:
- Zorg ervoor dat er per 4 leerlingen ten minste eentje is die de beschikking heeft over een smartphone waarmee enkele filmpjes worden bekeken.
- Het is handig bovenstaande informatie al op school te delen.
Optioneel: Wat weten de leerlingen al? Laat iedere leerling voorafgaand aan het bezoek 2 feiten, een associatie en hun gevoel bij het jodendom opschrijven. Deze vragen kunnen tijdens het bezoek besproken worden. - Maak van tevoren groepjes of geef aan de gids door wanneer de leerlingen zelf groepjes mogen vormen.
- Een deel van het programma vindt plaats in de gewijde ruimte van de synagoge. Conform de Joodse traditie, vragen wij jongens en mannen in deze ruimte hoofdbedekking te dragen. Keppels en petten worden op locatie aangeboden. Leerlingen en begeleiders mogen ook een eigen pet/muts/keppel dragen. Uiteraard leggen we uit waarom we dit doen.
Aansluiting onderwijs
Leerdoelen, waarbij burgerschapsvorming een centrale rol speelt:
- De leerlingen worden zich bewust van inclusie en diversiteit in de samenleving en realiseren zich hoe zij in de samenleving staan en zich tot anderen verhouden.
- De leerlingen beseffen het belang en de bijbehorende betekenis van de rituelen in het jodendom.
- De leerlingen beseffen dat het jodendom niet alleen een religie is, maar dat Joden ook een volk zijn.
- De leerlingen weten na afloop dat het einde van de Tweede Wereldoorlog niet het einde betekende van de Joodse gemeenschap. Het Joodse leven in Groningen ging na de oorlog door, met rituelen en samen feestdagen vieren.
Sluit aan bij
Wereldoriëntatie; Godsdienstvrijheid; Diversiteit & Inclusiviteit; Burgerschapsonderwijs; Geschiedenis; Holocausteducatie.
Kerndoelen
Nederlandse taal: 1,2,3;
Oriëntatie op jezelf en de wereld: 37, 38, 52 en 53;
Kunstzinnige oriëntatie: 56.
Annuleringsregeling
Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing.
Wanneer je als school te laat annuleert, hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.
NB. Het aantal bussen van het Nationaal Busmuseum is beperkt. Indien de bus niet beschikbaar is, vindt het vervoer per moderne bus plaats en berekenen we ook de prijs van het vervoer per moderne bus.
Facturen
Na een bezoek ontvang je twee facturen.
- K&C brengt het busvervoer in rekening.
- De culturele instelling stuurt een factuur voor het educatieve programma.
Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe, provincie Groningen en de Groningse gemeenten kunnen we de kosten elk jaar weer laag houden.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen over het project Culturele Mobiliteit? We hebben de meest voorkomende vragen voor je verzameld en beantwoord. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet contact op te nemen met ons op te nemen. We helpen je graag!
