Onderwijscongres 'Ik wil Kunst'

Categorie: 
Onderwijs

Op woensdag 28 november 2018 organiseren de kunstencentra en K&C, samen Compenta, het onderwijscongres 'Ik wil Kunst'. Dit congres is voor ICC'ers, leerkrachten, directies en bovenschoolse managers.

Programma 
16.00 uur: Opening symposium congres (Inloop vanaf 15.30 uur) 
16.15 uur: Workshopsronde
17.10 uur: Keynote spreker Wim van Bokhorst
18.10 uur: Smakelijk eten
19.30 uur: Keynote spreker Claire Boonstra
21.00 uur: Afsluiting

Workshops
Bij binnenkomst kiest de deelnemer 1 van de 3 workshops.

  1. Hoe wordt een kind geraakt door kunst?
    Jilles Verbeek, Kunstpedagoog en docent Toeval Gezocht
    Verken op interactieve wijze, samen met Jillis, de waarde en impact van kunst voor het opgroeiende kind, vanuit zijn of haar eigen ontwikkeling.
  2. Maak meer van je cultuuronderwijs; 1 + 1 = 3
    Marieke Satter & Peter Pot, K&C en Hanny van Schijndel, schoolleideropleiding NHLStenden
    Hoe kun je als schoolleider je onderwijs verrijken? Hoe werk je samen in co-creatie? Wat is de rol van de professionele kunsten? Leiding geven aan (cultuur)onderwijs vraagt visie, op leren en ontwikkelen van kinderen. Hoe neem je je team hierin mee? Hoe begeleid je dit proces en hoe bewaak je de kwaliteit?
  3. De betekenis van cultuuronderwijs
    Rinske Vos van Jenaplanschool De Swoaistee. Hoe zorg je voor verbinding tussen vakgebieden? Hoe maak je de 'culturele kant' van onderwerpen zichtbaar en hoe kun je die benutten? Vanuit een onderwerp gaan we praktisch aan de slag en maken we een mooie les!

Keynote sprekers
Wim van Bokhorst, educatief ontwerper
Ontketen de leerkracht
Op avontuur langs de grenzen van het onderwijslandschap. Wat vind je als leerkracht echt belangrijk, hoe kun je dat creatief inpassen in je dagelijks onderwijs en wat zijn je mogelijkheden om zelf de regie te nemen. Over de kracht van verhalen, avontuurlijk leren en tijdwijsheid. Over kansen om cultuur in het hart van je onderwijs te zetten.

Claire Boonstra, expert onderwijsvernieuwing en het leren van morgen
Waarom hebben we eigenlijk klaslokalen, cijfers, aparte vakken, jaargroepen, gestandaardiseerde toetsen, normen, gemiddelden en één leraar voor een klas met 25 kinderen?
Weten we nog wel waarom we de dingen doen zoals we ze doen, is er een goede onderbouwing voor
Na deze bijeenkomst met Claire heb je jezelf een goede spiegel voorgehouden waarom je ook alweer voor dit vak hebt gekozen, en op basis waarvan je invulling geeft aan cultuuronderwijs op jouw school.

Randprogramma
Bouwen met gedachten

Smakelijk eten
Happen en stappen rond het buffet